Överklagande och klagomål

SMAK Certifiering är ett ackrediterat certifieringsorgan och ska agera opartiskt och behandla våra kunder likvärdigt. Du som kund har rätt att kontakta oss om du har klagomål eller vill överklaga ett beslut som vi har utfärdat. Vi hanterar alla ärenden skyndsamt.

Klagomål och förbättringsförslag

Du kan kontakta oss på vår epost certifiering@smak.se eller ringa oss på telefon 020-616263.

Vill du kontakta oss anonymt kan du registrera ärendet i vårt formulär för visselblåsning. Se formuläret nedan.

Överklagande

Har du fått ett beslut av oss som du anser är felaktigt kan du överklaga beslutet till en oberoende certifieringskommitté. Certifieringskommittén består av externa specialister inom branschen för lantbruk och livsmedel och ledamöterna är fristående från SMAK Certifiering. Certifieringskommitténs beslut kan inte överklagas.

Överklagandet skickas skriftligt till SMAK Certifiering AB. I överklagandet ska anges vilket beslut som överklagas och hur du vill beslutet ska ändras. Överklagande av beslut ska ha inkommit till SMAK Certifiering AB senast 3 veckor efter det att du har mottagit beslutet.

Postadress:

SMAK Certifiering AB

Hedvig Möllers gata 12

223 55 Lund

e-post: certifiering@smak.se

Observera att för överklaganden som gäller beslut enligt FÖRORDNING (EU) 2018/848 av den 30 maj 2018 om ekologisk produktion ska överklagandet ställas till Länsstyrelsen Skåne, 291 86 Kristianstad men du ska skicka det till SMAK Certifiering så skickar vi det vidare till Länsstyrelsen som hanterar överklagandet och tar ett beslut om ärendet. Länsstyrelsens beslut kan inte överklagas.

Du kan använda vår blankett för överklagande och klagomål som du hittar på mina sidor eller här på länken: 

Visselblåsning

Ditt ärende skickas anonymt till oss.